Aktualności
Zapraszamy wszystkich chętnych do przesyłania swoich materiałów (zob. Dla autorów). Teksty należy przesyłać jednocześnie na adres: bmz.jbjo[at]gmail.com oraz rkaleta[at]uw.edu.pl.
Redakcja pisma „Język Białoruski jako Obcy” (JBJO) przyjmie artykuły, recenzje, sprawozdania, poruszające różne zagadnienia kultury białoruskiej i języka białoruskiego, m.in.:
1) metodyka nauczania – metody nauczania gramatyki, wiedzy o Białorusi; rozwój sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania; nowe technologie na lekcjach języka białoruskiego; zaznajamianie z tekstami literackimi; wykorzystanie tekstów literackich w grupach międzynarodowych, 1-narodowych i (nie)słowiańskich itp.;
2) język białoruski obcokrajowców – analiza błędów językowych; badanie tzw. języka przejściowego (ang. interlanguage) i wymowy;
3) glottodydaktyka porównawcza – np. białorusko-polska, białorusko-rosyjska, białorusko-niemiecka itp.; badanie podobieństw i różnic między językami; porównanie metod nauczania, programów zajęć, trudności językowych, roli nauczyciela itp.
4) historia i współczesność nauczania języka białoruskiego jako obcego – stare i nowe podręczniki do języka białoruskiego jako obcego, sposoby prezentacji materiału, różnorodność tematyczna;
5) język i kultura – zagadnienia językoznawstwa kulturowego (studia językowo-regionalne, kulturoznawstwo, realioznawstwo białoruskie); komunikacja międzykulturowa, nauczanie języka i kultury Białorusi; miejsce kultury w nauczaniu języków; przysłowia, powiedzenia, frazeologia, słownictwo bezekwiwalentowe, etykieta językowa; stereotypy w podręcznikach, role męskie i żeńskie; popularne imiona i nazwiska, cechy charakteru Białorusinów; tabu dotyczące niektórych tematów, np. erotyki, śmierci, religii; idealizacja podręcznikowych bohaterów i ich rodzin;
6) pragmatyka językowa – np. powitanie, pożegnanie, podziękowanie, przeprosiny, prośba;
7) problemy poświadczania poziomu znajomości języka białoruskiego jako języka obcego (certyfikacja);
8) białoruski jako język obcy na Białorusi i za granicą;
9) przykłady materiałów, ćwiczeń i zajęć dotyczących języka białoruskiego jako obcego;
10) problemy kształcenia i pracy nauczycieli języka białoruskiego jako obcego na Białorusi i za granicą, błędy lektorów.